Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Środowiskowy Dom Samopomocy w Lubartowie Środowiskowy Dom Samopomocy w Lubartowie

pracownia rewalidacji indywidualnej

Czcionka:

Anna Żyśko - pedagog                                       

 

Zajęcia w pracowni prowadzone są w formie indywidualnej i grupowej.

 

Głównym celem zajęć jest:

  • usprawnianie procesów poznawczych - pamięci, uwagi, spostrzegania, kojarzenia, myślenia

  • usprawnianie percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej i słuchowej

  • podtrzymywanie i rozwijanie sprawności intelektualnych - umiejętności liczenia, czytania i pisania

  • usprawnianie w zakresie komunikacji werbalnej - wzbogacanie słownictwa, ćwiczenia gramatyczne

  • ćwiczenie umiejętności pomiaru czasu i zarządzania własnym czasem - organizowanie i planowanie dnia codziennego, podejmowanie decyzji, motywacja, samoocena, samokontrola, samodyscyplina, wytrwałość, cierpliwość, zdrowy styl życia, mocne i słabe strony, potrzeby własne i innych, bezradność, poczucie wpływu na własne życie.

  • ćwiczenie zachowania się w miejscach użyteczności publicznej - integracja społeczna, komunikacja interpersonalna, bariery komunikacyjne, współpraca w grupie, konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów oraz wyrażanie emocji, uczuć oraz własnych opinii, kompromisy, manipulacja, kultura osobista: słowa i zachowania, pełnienie ról społecznych, bezpieczeństwo własne i innych, odpowiedzialność za siebie i innych, otwartość, nieśmiałość, asertywność, tolerancja, porozumienie bez agresji, pewność siebie, zaufanie, strefa komfortu i dyskomfortu, radzenie sobie ze stresem, radzenie sobie z krytyką, poczucie własnej wartości, poczucie własnego potencjału, współczesne zagrożenia, rozwój psychofizyczny i społeczno - emocjonalny.

  • Elementy treningu budżetowego - zajęcia indywidualne

  • Treningi Umiejętności Społecznych i Interpersonalnych - rozwijanie umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania na co dzień w życiu społecznym - zajęcia grupowe

    Cele treningu:

    - ćwiczenie, utrwalanie i rozwijanie umiejętności społecznych i interpersonalnych;

    - nabywanie wiedzy tematycznej i umiejętności praktycznych;

    - doskonalenie i pielęgnowanie umiejętności aktywnego i efektywnego udziału w dyskusji tematycznej oraz swobodnego wypowiadania się na podany temat na forum grupy;

    - rozwijanie postawy otwartości i współpracy w zespole oraz integrowanie grupy

    - poszerzanie świadomości własnych emocji w różnych sytuacjach społecznych

    - eksperymentowanie z nowymi zachowaniami  w relacjach interpersonalnych

    - zwiększanie poczucia wpływu na własne życie

    - zmiana niekorzystnych postaw i zachowań na zachowania i postawy korzystne i społecznie pożądane.

    Cele i zadania terapii:

    1. Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej oraz koordynacji wzrokowo - słuchowej i ruchowej - usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych na materiale literowym, wyrazowym i obrazkowym.

    2.  Rozwijanie  procesów  poznawczych  tj.: uwagi,  koncentracji,  pamięci, spostrzegania,  kojarzenia,  myślenia.

    3. Rozwijanie  umiejętności  aktywnego  i efektywnego  udziału  w dyskusji  tematycznej,   swobodnego wypowiadania się na podany temat na forum grupy ,stosowania zasad kultury  słowa i zachowania oraz rozwijanie postawy otwartości i współpracy w zespole.

    4.  Ćwiczenie  i rozwijanie umiejętności społecznych, interpersonalnych i praktycznych - zgodnie z seriami tematycznymi np.: radzenie sobie z porażkami i trudnymi emocjami i sytuacjami, zwiększenie poczucia własnej wartości,  przełamywanie barier, schematów i stereotypów, akceptacja siebie i swojej sytuacji, wyrażanie wdzięczności, tolerancja i empatia wobec innych, wyrabianie określonych nawyków w myśleniu i działaniu, rozwijanie wytrwałości, cierpliwości, obowiązkowości oraz odpowiedzialności za siebie i innych, rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji, kształtowanie i utrzymanie właściwych więzi społecznych,

    5. Podtrzymywanie oraz doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia - wypracowywanie nawyków poprawnego pisania i czytania ze zrozumieniem.

    6. Usprawnianie w zakresie komunikacji werbalnej - poprawa umiejętności komunikacyjnych - wzbogacanie słownictwa,  doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania,

    7. Rozwijanie samodzielności i sprawczości własnej, empatii, asertywności  i pewności siebie.

    8. Wspomaganie rozwoju społecznego z wykorzystaniem tekstów literackich

    9. Edukowanie w sferze  emocjonalnej - eliminowanie napięć emocjonalnych, werbalizacja uczuć oraz ich efektywna i adekwatna do sytuacji ekspresja,  konstruktywne wyrażanie emocji i uczuć trudnych oraz rozwiązywanie konfliktów

    10. Uświadamianie sobie mocnych stron i wdrażanie do wykorzystywania ich w codziennych sytuacjach życiowych przez Uczestników

    11. Motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.

    12. Kształtowanie umiejętności planowania i gospodarowania własnym czasem.

    13. Poprawa funkcjonowania Uczestników w ich naturalnym środowisku, w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym oraz zmniejszenie poczucia izolacji społecznej integracja społeczna.

    Zajęcia pedagogiczne - terapeutyczne i rewalidacyjne dotyczą także umiejętności praktycznych potrzebnych w codziennym życiu (np. rozpoznawanie i nazywanie dni tygodnia, miesięcy, pór roku, prawa i lewa strona, odczytywanie godzin na zegarze, liczenie), praca nad kulturą języka, stwarzanie warunków do rozwoju kulturalnego i osobowościowego, treningi poprawy funkcjonowania w grupie i najbliższym otoczeniu. Działania te są pomocne w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień, prowadzą do kompensacji braków, odreagowaniu konfliktów oraz korygują niewłaściwe nawyki i niwelują zachowania bierne i brak inicjatywy. Ułatwiają także radzenie sobie z problemami życia codziennego.

 

 

Pogoda

Zegar

Kalendarium

Grudzień 2019
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Imieniny