pracownia rewalidacji indywidualnej
Anna Żyśko
Zajęcia w pracowni prowadzone są w formie indywidualnej i grupowej.
Głównym celem zajęć jest:
- usprawnianie procesów poznawczych - pamięci, uwagi, spostrzegania, kojarzenia, myślenia
- usprawnianie percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej i słuchowej
- podtrzymywanie i rozwijanie sprawności intelektualnych - umiejętności liczenia, czytania i pisania
- usprawnianie w zakresie komunikacji werbalnej - wzbogacanie słownictwa, ćwiczenia gramatyczne
- ćwiczenie umiejętności pomiaru czasu i zarządzania własnym czasem - organizowanie i planowanie dnia codziennego, elementy treningu budżetowego, podejmowanie decyzji, motywacja, samoocena, samokontrola, samodyscyplina, wytrwałość, cierpliwość, zdrowy styl życia, mocne i słabe strony, potrzeby własne i innych, bezradność, poczucie wpływu na własne życie.
- ćwiczenie zachowania się w miejscach użyteczności publicznej - integracja społeczna, komunikacja interpersonalna, bariery komunikacyjne, współpraca w grupie, konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów oraz wyrażanie emocji, uczuć oraz własnych opinii, kompromisy, manipulacja, kultura osobista: słowa i zachowania, pełnienie ról społecznych, bezpieczeństwo własne i innych, odpowiedzialność za siebie i innych, otwartość, nieśmiałość, asertywność, tolerancja, porozumienie bez agresji, pewność siebie, zaufanie, strefa komfortu i dyskomfortu, radzenie sobie ze stresem, radzenie sobie z krytyką, poczucie własnej wartości, poczucie własnego potencjału, współczesne zagrożenia, rozwój psychofizyczny i społeczno - emocjonalny.
Treningi Umiejętności Społecznych i Interpersonalnych - rozwijanie umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania na co dzień w życiu społecznym - zajęcia grupowe
Cele treningu:
- ćwiczenie, utrwalanie i rozwijanie umiejętności społecznych i interpersonalnych;
- nabywanie wiedzy tematycznej i umiejętności praktycznych;
- doskonalenie i pielęgnowanie umiejętności aktywnego i efektywnego udziału w dyskusji tematycznej oraz swobodnego wypowiadania się na podany temat na forum grupy;
- rozwijanie postawy otwartości i współpracy w zespole oraz integrowanie grupy
- poszerzanie świadomości własnych emocji w różnych sytuacjach społecznych
- eksperymentowanie z nowymi zachowaniami w relacjach interpersonalnych
- zwiększanie poczucia wpływu na własne życie
- zmiana niekorzystnych postaw i zachowań na zachowania i postawy korzystne i społecznie pożądane.
Cele i zadania terapii:
1. Usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej oraz koordynacji wzrokowo - słuchowej i ruchowej - usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych na materiale literowym, wyrazowym i obrazkowym.
2. Rozwijanie procesów poznawczych tj.: uwagi, koncentracji, pamięci, spostrzegania, kojarzenia, myślenia.
3. Rozwijanie umiejętności aktywnego i efektywnego udziału w dyskusji tematycznej, swobodnego wypowiadania się na podany temat na forum grupy ,stosowania zasad kultury słowa i zachowania oraz rozwijanie postawy otwartości i współpracy w zespole.
4. Ćwiczenie i rozwijanie umiejętności społecznych, interpersonalnych i praktycznych - zgodnie z seriami tematycznymi np.: radzenie sobie z porażkami i trudnymi emocjami i sytuacjami, zwiększenie poczucia własnej wartości, przełamywanie barier, schematów i stereotypów, akceptacja siebie i swojej sytuacji, wyrażanie wdzięczności, tolerancja i empatia wobec innych, wyrabianie określonych nawyków w myśleniu i działaniu, rozwijanie wytrwałości, cierpliwości, obowiązkowości oraz odpowiedzialności za siebie i innych, rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji, kształtowanie i utrzymanie właściwych więzi społecznych,
5. Podtrzymywanie oraz doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia - wypracowywanie nawyków poprawnego pisania i czytania ze zrozumieniem.
6. Usprawnianie w zakresie komunikacji werbalnej - poprawa umiejętności komunikacyjnych - wzbogacanie słownictwa, doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania,
7. Rozwijanie samodzielności i sprawczości własnej, empatii, asertywności i pewności siebie.
8. Wspomaganie rozwoju społecznego z wykorzystaniem tekstów literackich
9. Edukowanie w sferze emocjonalnej - eliminowanie napięć emocjonalnych, werbalizacja uczuć oraz ich efektywna i adekwatna do sytuacji ekspresja, konstruktywne wyrażanie emocji i uczuć trudnych oraz rozwiązywanie konfliktów
10. Uświadamianie sobie mocnych stron i wdrażanie do wykorzystywania ich w codziennych sytuacjach życiowych przez Uczestników
11. Motywowanie do podejmowania zadań o różnym stopniu trudności.
12. Kształtowanie umiejętności planowania i gospodarowania własnym czasem.
13. Poprawa funkcjonowania Uczestników w ich naturalnym środowisku, w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym oraz zmniejszenie poczucia izolacji społecznej integracja społeczna.
Zajęcia pedagogiczne - terapeutyczne i rewalidacyjne dotyczą także umiejętności praktycznych potrzebnych w codziennym życiu (np. rozpoznawanie i nazywanie dni tygodnia, miesięcy, pór roku, prawa i lewa strona, odczytywanie godzin na zegarze, liczenie), praca nad kulturą języka, stwarzanie warunków do rozwoju kulturalnego i osobowościowego, treningi poprawy funkcjonowania w grupie i najbliższym otoczeniu. Działania te są pomocne w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień, prowadzą do kompensacji braków, odreagowaniu konfliktów oraz korygują niewłaściwe nawyki i niwelują zachowania bierne i brak inicjatywy. Ułatwiają także radzenie sobie z problemami życia codziennego.